Volkswagen Golf I został zaprezentowany po
raz pierwszy w 1974 roku. Historia modelu Golf sięga końca lat 60., kiedy to zarząd Volkswagen AG podjął decyzję o budowie małego samochodu kompaktowego posiadającego przedni napęd oraz silnik umieszczony z przodu. Prace zaprojektowania pojazdu powierzono w 1967 roku studiu Ital Design pod przewodnictwem Giorgetto Giugiaro. Produkcję pojazdu rozpoczęto w marcu 1974 roku w fabryce w Wolfsburgu. Początkowo oferowany był jako 3 i 5-drzwiowy hatchback. W 1975 roku zaprezentowana została wersja przeznaczona na rynek amerykański oferowana jako Volkswagen Rabbit. W stosunku do europejskiej wersji pojazdu, auto wyróżniało się prostokątnymi reflektorami przednimi oraz stylizacją nadwozia. W 1976 roku zaprezentowana została usportowiona wersja GTI, a także wprowadzono do gamy jednostek napędowych silnik wysokoprężny o pojemności 1.5 l. W październiku tego samego roku wyprodukowano milionowy egzemplarz pojazdu, a trzy lata później produkcja osiągnęła liczbę trzech milionów egzemplarzy. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1975 samochód zajął 2. pozycję (za Citroënem CX). W 1979 roku do produkcji wprowadzono opracowaną we współpracy z Karmannem wersję kabriolet, której produkcję kontynuowano do września 1993 roku. W 1982 roku do gamy jednostek napędowych wprowadzono wersję GTD, czyli turbodoładowany silnik wysokoprężny o mocy 70 KM. W 1980 roku auto przeszło modernizację, w ramach której zmodyfikowano wygląd przedniej, jak i tylnej części nadwozia. |
BMW serii 3 I zadebiutowało w 1975 roku jako następca
modelu E114.
Samochód nosił kod fabryczny E21 i był produkowany w
latach 1975–1983. Dostępny był jako 2-drzwiowy sedan lub
kabriolet. Zastąpił model 2002. Do napędu używano
benzynowych silników R4 i R6. Moc przenoszona była
tradycyjnie dla BMW na oś tylną. Samochód został
zastąpiony przez model E30. Łącznie wyprodukowano 1 364
039 egzemplarzy[1]. W plebiscycie na Europejski Samochód
Roku 1976 samochód zajął 2. pozycję (za Simcą 1307).
|
GŁÓWNA |
GOLF |
BMW |
Galeria |